Suomi jää taakse ja Tsekki odottaa. Kevät tuo mukanaan uudet kuviot Brnossa vaihto-opiskelun merkeissä. Mä haluan saada paljon uusia kokemuksia ja oppia tsekkiläisen elämänmenon. Koska kaikki hehkuttaa kovasti omia vaihtari kokemuksiaan, mä uskallan ehkä salaa myös haaveilla, että tästä tulee mun elämäni paras kevät! :)

Tässä blogissa on kertomuksia 22-vuotiaan tamperelaisen huristeluista tramilla pitkin Brnon katuja, ehkä käydään myös jossain muualla.

tiistai 20. huhtikuuta 2010

Mä tykkään Budapestistä.

Ohlalaaa. Alkuun täytyy valittaa muiden tavoin tätä Islannin kurjaa tilannetta. Prkl tulivuori. Oliko sen nyt pakko syökseä sitä tuhkaa taivas täyteen ja pilata mun viikko? Asiahan on nyt niin, että odotin vieraita Suomesta tänne huomenna, mutta kuinkas ollakaan, ei tule vieraita. :'( Nauttikoon porukat ja pikkusisko elämästään siellä Suomessa. Mukavaa lomaa heille! Täällä on niin hyvä ilmakin juuri nyt. Arska rökittää taivaan täydeltä ja täydellinen piknik-ilma :) Porukka pelaa jalkapalloa ulkona, heittelee frisbeetä nurmella, istuskelee viltillä kuunnellen musiikkia ja simaillen viiniä ja olutta (tietty). Ja rusketusrajat vaan vahvistuvat.

No, ootellaan jos toukokuussa tulisi vierailijoita. Naapurit  siellä Tampereella nyt huomio! Te kans tuutte sit tänne nauttimaan kesästä! Ei vastaväitteitä! :)

Mutta viime viikonloppu oli oikein mukava. Voisin sanoa, että kerrassaan mahtava! Todellakin tykkään Budapestista. Meitä oli siis ISC (international student club) järjestämällä reissulla n. 20 henkilöä. Espanjalaiset esim. jättäytyivät pois, koska reissu oli kuulemma liian kallis. Maksoin tästä viikonlopun huvista n. 90 suomen rahaa, johon kuului siis bussimatkat (4h suunta), kylpylä, kierros keskustassa ja kierros Buda linnalla. Toki kaksi yötä All Central Hostellissa, joka sijaitsi aivan keskustan ja Tonava-joen tuntumassa. Toiset sanoivat, että junalla olisi päässyt edullisemmin, minä katsoin ja totesin, että aika samoissa ollaan. Suomalaiselle tuo ei ole raha, eikä mikään. Come on! Ja se oli sen arvoista.

Matka siis alkoi suomalaisten enemmistöllä perjantaina. Bussimatka meni rattoisasti.. vähän nukkuen, rupatellen ja siemaillen poikien matkapulloista. Perillä oltiin siinä klo 21 kieppeillä ja hostelli oli onneksi lähellä. Syömään ja yllätys yllätys juhlistelemaan. Sillä paikallisten järjestämät Erasmus-bailut olivat ihan hostellin nurkalla paikallisessa yökerhossa Living Roomissa. Tuli niin kotoisa olokin, kun Brnossahan on Livingstone. :) Living kuin living. Ajaa saman asian. Meno oli villiä ja karaoke pauhasi. Oikeasti! Siellä oli disco-puoli ja karaoke-puoli. Tottahan toki mentiin sitten parit viisut vetämään. Oisko meidän porukka laulanut Metallicaa, Spice Girlssiä, Madonnaa ja Beatlesiä. Hienointa oli, että muutamat ruoka/juoma/alkoholi-kaupat olivat 24/7 auki. Kävästiin sitten valomerkin jälkeen vielä nappaamassa vähän afterparty tarvikkeita mukaan :) Nukkua ehtii sitten myöhemmin, Budapestissä ollaan nyt vain kerran.

Seuraava päivä valkeni siinä klo 9 aikaan, muutamien tuntien yöunilla vedetään. Mut koska fiilis oli niin hyvä ja innostunut näkemään kaupunkia, ei pieni väsymys haitannut lainkaan :) Kierrettin Tonava-joen rantoja, pieniä kujia, suuri kauppahalli, isoja aukioita.. nähtiin kirkkoja, yksi Euroopan vanhimmista metrolinjoista, iloisia ihmisiä, kukkivia kirsikkapuita, kauniita rakennuksia, aurinko ja toisemme. Elämä hymyili. Kauppahallissa nautin aamupalaksi kummallista 'leipää', joka oli siis lähes lätyn kokoinen, suolainen ja lämmin. Siihen päälle tuli kermaviiliä, juustoraastetta ja ketsuppia. Ihan törkeen hyvää! :) Paikallinen aamiainen siis. Kyllä kannatti. Harmi, etten ottanut kuvaa tästä erikoisuudesta.

Tuntien kiertelyn jälkeen suuntasimme Szechenyi bathiin. Joka oli siis maauimalan kaltainen kylpylä, jossa oli toki suomalainen sauna ja muita eri asteisia saunoja. Suomalaisessa saunassa taisi olla jopa 90c lämpöä..ei siis ihan minulle soveltuva paikka. Aurinko paistoi taivaan täydeltä ja vesi oli ihanan lämmintä. Siellä oli mukava loikoilla ja nauttia elämästä. Toinen allas oli loikoiluun ja erilaisten vedenalaisten hieromalaitteine koettamiseen ja toinen allas oli sitten uimareille. Ja se allas oli huomattavasti kylmempi. Toki terassikin löytyi.. niin ja mahtava villivirta! :) Tosin se oli aika pieni tälläisella suomalaiselle norsulle, mutta oikein mukavasti se vei eteenpäin. Ihmiset olivat öljyttyjä ja valkosia..vielä..onneksi. En olisi halunnut olla se ainoa valkoinen siellä ruskettuneiden joukossa. Mut kiva paikka oli kuitenkin ja rentouttava. Pisteet!

Ehostautumisen jälkeen suuntasimme vielä Sankarien aukiolle ihailemaan valojen loistoja ja valtavia patsaita, ssiitä bussilla sitten Buda-linnalle Tonavan toiselle puolella, josta avautui aikas mahtavat näkymät pimeään Budapestiin. Bussi oli onneksi mukana, niin ei tarvinnut rentoutumisen jälkeen kävellä. Linnalla ja kaupungissa valot olivat niin kauniisti suunnattu oikeisiin kohteisiin, ettei näkyä voinut kuin ihailla. Taisi joku mainita, että tänne toisi oman vaimonsa häämatkalle! :) juu, koska mennään naimisiin? Siellä kierreltiin tovi jos toinenkin ja kello alkoi näyttämään jo klo 23. Huh, maha kurni kovasti ja väsykin oli melkoinen. Aamusta asti painettu meneen Budapestin katuja. Pitäisikö vielä lähteä tutustumaan yöelämään? hmmm..
Nyt kuvia.

Illan vietimme hostellilla. Toki kaupan kautta käytiin ennen sitä. Pelattiin korttipejä, kuten Paskahousua, Valepaskaa, Ristiseiskaa, sekä erilaisia juomapelejä. Lisäksi peliä nimeltä Perkele. :) Se vasta outo olikin. Voin opettaa tämän huikean pelin sitten myöhemmin. Aika vierähti hyvässä seurassa kovinkin nopiaa ja taas oli aika mennä tuutimaan, ennen viimeistä päivää. Sunnuntaina lähtisimme siis klo 16 aikaan köröttelemään takaisin Brnoon.

Aamulla kamat kasaan ja ulos. Tarkoitus oli kavuta mäelle, jonka päällä jökötti paikallinen vapauden patsas. Täytyyhän nämä maisemat nähdä päiväsaikaankin. Aurinkoi paistoi jälleen ja t-paita-keliksi muuttui. Aikamoisen kuuma siinä tuli kyllä kavutessa..varsinkin kun eilisen höyryt vielä painoivat päälle :) Selvittiin kuitenkin ja maisemat olivat sen arvoiset. Jotenkin näillä reissuilla on kovasti noita kapuamisia ollut ja jotenkin olen aina viimeisten joukossa ylhäällä. En ees tajua missä vaiheessa porukka muka menee mun ohi. Keskityn katselemaan maisemia. I take it easy. Mikäs kiire siinä on. Porukkaa alkoi lapsettamaan ja siellä sitten leikittiin leikkipuistossa - liukumäkiä, mutkamäkiä, luisua..u name it! :)

Väsähtäneenä ja ehdottomasti juoman tarpeessa, pysähdyimme nauttimaan päivästä ja auringosta mukavalle terasille keskustan tuntumassa. Siinä vierähtikin tunti jos toinen. Mun oli pakko päästä vielä shoppailemaan, ennen lähtöä, joten lähdin kaupoille.. Valtava New Yorker, Bershka, Ann Christine jne. Ahh, ihania. Pitihän mun päästä eroon niistä ärsyttävistä Florinteista, joita löytyi taskusta vielä 10 000 verran. haha. Euroissa puhutaan n. 40. En tosin kaikkea tuhlannut, kun aikaa valitettavasti oli niin vähän. Pakko muuten mainita, että Budapestissä on ns. fashion katu, jossa on kaikki Diorin, Guccin, Dolce & Gabbanan, Armanin, Luis Vuittonin liikkeet vieri vieressä. Se oli aikamoinen näky, kun bussilla päristelimme ohi. 'If I was rich girl...nananannanaaa..I would buy everything..'  joo, palaa todellisuuteen.

Kaikenkaikkiaan superduper kiva reissu. Harmillisen lyhyt vain. Ois niin paljon ollut vielä nähtävää ja tehtävää ja elettävää.. aika tuo siihen ei riitäkään. Enkä nyt tähän varmasti kaikkea muistanut kertoa ja jätetään jotain salaisuudeksikin ;) Budapest on ehdottomasti nyt mun TOP5 ja palaan varmasti takaisin. Ahh mikä kesäkaupunki.

Tällä viikolla on luvassa Tram partyt! Niistä lisää myöhemmin. Viikonloppuna Moravian Karst, joka on aika eksoottinen ja näkemisen arvoinen luolasto tässä ihan Brnon nurkalla.

Palataan asiaan..nyt on pakko mennä syömään.